Počinje nova šopingomanija. U Hrvatskoj niče 11 novih centara

Bez autora
Aug 30 2011

S jedne strane Slavonske avenije na istoku Zagreba jedan trgovački centar naočigled građana “umire” i čeka spasonosnu injekciju novog investitora, a s druge se strane jedan – upravo dovršava. Riječ je o drugom zagrebačkom City Centeru One, nazvanom “East”, koji će se prostirati na 130.000 četvornih metara bruto površine i jedan je od 11 novih centara koji se grade u RH. Mnogi se, dakako, pitaju ima li tu ikakve logike, s obzirom na to da Zagreb ima više prodajnog prostora od Beča, 555 četvornih metara na tisuću stanovnika, a od istočnoeuropskih metropola pretekli su ga jedino Prag i Bratislava. Prostora za nove centre uvijek će biti iz jednostavnog razloga što će neki drugi nestajati i propadati. Oni koji nisu uspješni i dobro pozicionirani prepustit će svoje mjesto drugima. Konzultanti i dalje tvrde da se isplati ulagati u “šoping-kvadrate” jer se Hrvati vole lijepo odijevati i troše na “krpice” više od drugih u regiji i šire. RegioPlan navodi da prosječno kućanstvo na odjeću izdvoji oko 930 eura na godinu, dok Slovaci potroše 750, Česi 580, a Poljaci tek 520 eura.

Počinje nova šopingomanija. U Hrvatskoj niče 11 novih centaraS jedne strane Slavonske avenije na istoku Zagreba jedan trgovački centar naočigled građana “umire” i čeka spasonosnu injekciju novog investitora, a s druge se strane jedan – upravo dovršava.

Više nego u Beču

Riječ je o drugom zagrebačkom City Centeru One, nazvanom “East”, koji će se prostirati na 130.000 četvornih metara bruto površine i jedan je od 11 novih centara koji se grade u RH. Mnogi se, dakako, pitaju ima li tu ikakve logike, s obzirom na to da Zagreb ima više prodajnog prostora od Beča, 555 četvornih metara na tisuću stanovnika, a od istočnoeuropskih metropola pretekli su ga jedino Prag i Bratislava. Ima, reći će Dragan Munjiza, konzultant i nekadašnji direktor Konzuma.

– Prostora za nove centre uvijek će biti iz jednostavnog razloga što će neki drugi nestajati i propadati. Oni koji nisu uspješni i dobro pozicionirani prepustit će svoje mjesto drugima – kaže Munjiza. Konzultanti i dalje tvrde da se isplati ulagati u “šoping-kvadrate” jer se Hrvati vole lijepo odijevati i troše na “krpice” više od drugih u regiji i šire. RegioPlan navodi da prosječno kućanstvo na odjeću izdvoji oko 930 eura na godinu, dok Slovaci potroše 750, Česi 580, a Poljaci tek 520 eura.

– Dok god investitori dolaze, znači da im se isplati – komentar je Dragutina Mamića, iskusnog menadžera koji je doveo nekoliko stranih lanaca. Mamić pregovara o prodaji posrnulog Mandija francuskom lancu Auchan. Taj je centar ovo proljeće zatvorio vrata “zbog preuređenja”, pala je prodaja zbog niže kupovne moći, ali i bolje ponude drugdje.

– Otvaranje još jednog City Centera nadomak Mandiju pozitivan je događaj. Time će lokacija dobiti na cijeni jer će uskoro doći Ikea, Lesnina se proširila, tu su Konzum i Plodine – sve što potrošaču treba – optimističan je Mamić.

– Ni Tkalčićeva ulica ne bi bila tako popularna da su u njoj dva kafića. Ovako ih je stotinu i svi dobro rade – uspoređuje Mamić.

Unatoč ovim optimističnim zaključcima, mnogo je onih koji vjeruju da bi zagrebačka gradska vlast trebala “zatvoriti špinu” i više ne dopuštati gradnju novih trgovačkih centara. Grad neće zabraniti gradnju, ustvrdio je zamjenik pročelnika Gradskog ureda za prostorno planiranje i graditeljstvo Željko Horvat, no za sada neće ni otvarati nove zone za gradnju centara.

Propalima prenamjena

– Za grad je korisno da bilo koji investitor pokaže interes za realizaciju svog poslovnog projekta jer on nosi trenutačnu korist u obliku komunalnih doprinosa i zapošljavanja građana. Isto tako, realno je da se poslovni sadržaji u razdoblju korištenja trgovačkih centara pregrupiraju na neku drugu razinu u sklopu ponude na tržištu koja ne mora više pratiti sve ono što je nužno da bi trgovački centar mogao funkcionirati – kaže Horvat, ostavljajući otvorenom mogućnost da se propali centri možda “prenamijene u neku drugu vrstu poslovnih građevina”.

Milica Rakuša Martulaš, direktorica sektora za trgovinu pri HGK, kaže da se u pregovorima s Europskom unijom zemlja opredijelila za slobodno tržište, što podrazumijeva i nesmetan protok kapitala i ulaganja za sve investitore koji poštuju zakonske propise. Zabrana neće biti, sve je drugo na tržištu. Prostora za nove centre ima, osobito u županijskim središtima, kažu u HGK.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik